Tuesday, August 12, 2008

D-vitamin vitaliserar livet

D-vitamin ger dig ett längre liv. De viktigaste källorna till D-vitamin är solljus, fet fisk, ägg, matfett och mejeriprodukter. 10-15 minuter sol per dag på armar och ansikte täcker behovet av D-vitamin.

---------------
Mest D-vitamin i fisk (mikrogram per 100 gram)

Flat och varmrökt ål: 98
Gös: 29
Abborre: 21,4
Lax: 16
Sardiner i olja: 15
Makrill: 14
Berikad mjölk: 0,38
Sill: 12
Gädda: 5,6
Äggula: 4
Kyckling med skinn: 2,5
Kantareller: 2,5
Punchrulle (Dammsugare): 1,42
Mandelkubb: 1,25
Källa: SVD
---------------

En undersökning av Michal Melamed, assisterande professor vid Albert Einsteins College of medicine, visar att de som lider av brist på D-vitamin hade 26 procents högre dödlighet under tiden studien pågick än de som hade mest D-vitamin i blodet. Denna undesökning bygger på en studie med över 13000 deltagare och orsakerna bakom dödsfallen hos 1806 personer.

En annan studie visar att risken för hjärtinfarkt halveras när halten av D-vitamin i blodet fördubblas. Detta är förmodligen förklaringen till varför fler drabbas av hjärtinfarkt under vinterhalvåret när solljuset är begränsat.

"I tio års tid följde forskare vid Harvard school of public health 18 225 män i åldern 40 till 75 år. Under den aktuella tidsperioden drabbades 454 av männen i studien av hjärtinfarkt."

Även de med genomsnittlig halt av D-vitamin i blodet drabbades av 60 procent större risk vilket innebär att bara stora doser D-vitamin skyddar.

I en studie på 36000 kvinnor fick man inga positiva effekter av tillskott av D-vitamin men forskarna anser att kvinnorna fick för små doser. För att uppnå de nyttiga mängderna skulle man behöva 3000 IU per dag vilket morsvarar 75 mikrogram vilket är tio gånger mer än livsmedelsverkets rekommendation för barn och vuxna.

För att uppnå den av forskarna rekommenderade dosen behöver man äta ca 75 gram rökt ål per dag eller ett halvt kilo sardiner. Att dricka D-vitaminberikad mjölk är meningslöst då det skulle behövas 20 liter om dagen. Förr åt vi här i Norden stora mänder salt sill vilket tillförde den dos D-vitamin vi behövde men idag har vi andra matvanor.

Brist på D-vitamin kan kopplas till benskörhet och cancer. Sedan tidigare vet man att brist på D-vitamin ger rakitis hos barn och därför får alla svenska barn gratis AD-droppar de första två levnadsåren.

Källor:
Sol är bra för hjärtat
D-vitamin ger dig längre liv
Sol och fisk gör att du lever längre
D-vitamin skydd mot hjärtinfarkt

No comments: